Menu
Vitajte na oficiálnych
stránkach obce.
rozšírené vyhľadávanie
Obec Švedlár
ObecŠvedlár

Nútená správa

Nútená správa - rozhodnutie (PDF 1123 kB)
Správa z vládneho auditu (PDF 1986 kB)
Bankový účet Nútenej správy (PDF 1372 kB)

 

Vážení občania Obce Švedlár,

tým, ktorí sa zaujímate o život v obci, iste neuniklo pozornosti, že dňom 1.6.2015 Ministerstvo financií Slovenskej republiky zaviedlo v dôsledku zlej finančnej situácie v obci nútenú správu.

Dôvody zavedenia nútenej správy v obci, podmienky fungovania obce v nútenej správe, ako aj podmienky ukončenia nútenej správy, obsahuje ust. § 19 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V prípade, ak by ste mali záujem o detailné informácie, dovoľujem si Vás odkázať na ustanovenie tohto paragrafu.

Vzhľadom na skutočnosť, že obec napĺňala podmienky na zavedenie nútenej správy, ale najmä v dôsledku exekúcie na majetok obce vo výške viac než jeden milión EUR, bol starosta obce v záujme ďalšieho fungovania obce nútený o zavedenie nútenej správy Ministerstvo financií požiadať. V prípade, ak by tak neurobil, aj ten najzákladnejší chod obce by bol znemožnený na minimálne dva roky. Obec by nebola schopná uhrádzať platby za elektrickú energiu, poplatky za odvoz odpadu, mzdy a odvody starostu a všetkých zamestnancov obecného úradu ako aj všetky ostatné platby potrebné pre život obce a to z dôvodu blokovania účtu obce zo strany súdneho exekútora. Všetky finančné prostriedky, ktoré by na tento účet prišli, by boli okamžite súdnym exekútorom blokované a obec by ich nemohla použiť.

Nútená správa tak znamená pre obec mnohé obmedzenia, na druhej strane je obec povinná počas nútenej správy mať založený samostatný účet, z ktorého obec môže uhrádzať najpotrebnejšie veci, ako sú napríklad poplatky za elektrickú energiu za osvetlenie alebo napríklad už spomínané platby za vývoz odpadu. Tento účet súdny exekútor nemôže blokovať a sťahovať si z neho finančné prostriedky. Obec tak síce nemôže okrem havarijných stavov v obci nijakým spôsobom investovať, na druhej strane je zabezpečené aspoň základné fungovanie obce. Všetky úhrady obce sú vopred schvaľované núteným správcom a bez jeho súhlasu obec nemôže vykonávať žiadne úhrady. Práca starostu obce a obecného zastupiteľstva tak nie je počas nútenej správy nijakým spôsobom obmedzovaná, iba kontrolovaná.

Ako najväčší problém nútenej správy je možné uviesť nemožnosť obce žiadať o granty a eurofondy v prípade, ak je obec povinná prispievať nejakou spoluúčasťou, čo však je vo väčšine prípadov. Ďalšie obmedzenia majú síce tiež vplyv na kvalitu života v obci, ako napríklad nemožnosť poskytovania dotácií obecným kultúrnym alebo športovým organizáciám, na druhej strane je však potrebné porovnať si výhody a nevýhody nútenej správy. Zákon síce obec v mnohom obmedzuje, na druhej strane poskytuje obci ochranu pred veriteľmi s tým, že jej účet v nútenej správe je chránený pred exekúciou. Ako som už uviedol vyššie, bez tejto ochrany by obec prakticky prestala fungovať a plniť svoje úlohy.

Som presvedčený, že v situácii, v ktorej sa obec po posledných komunálnych voľbách ocitla, neexistovalo iné riešenie, ako žiadať o ochranu obce pred veriteľmi (najmä spoločnosťou SANPARK, s.r.o., ktorá je oprávneným v exekučnom konaní) vo forme zavedenia nútenej správy.

Po zavedení nútenej správy obec skonsolidovala svoje hospodárenie, ktoré sa dostalo v dôsledku exekúcie na účet obce do problémov, pričom výsledkom bolo niekoľkomesačné omeškanie s uhrádzaním všetkých faktúr.

V súčasnosti je hospodárenie obce vďaka nútenej správe stabilizované a starosta obce spolu s obecným zastupiteľstvom a právnym zástupcom obce sa tak môžu nerušene snažiť o dohodu s veriteľmi, resp. o zastavenie súdnych sporov a exekúcií.

Napriek veľmi zlému stavu, pokiaľ ide o záväzky obce, verím, že vedeniu obce sa podarí čím skôr urobiť všetky kroky, ktoré by viedli k zrušeniu nútenej správy; je však potrebné si uvedomiť, že v dôsledku zložitej situácie a vysokých záväzkov obce to nebude jednoduché. V prípade, ak bude v mojich silách a kompetenciách nejakým spôsobom k ukončeniu nútenej správy prispieť, urobím všetko preto, aby nútená správa bola v Obci Švedlár čím skôr minulosťou.

JUDr. Pavol Kuspan,
nútený správca Obce Švedlár

 

Obec

NOVINKY Z OBCE

Hlásenie rozhlasu

Hlásenie rozhlasu

Zvoz odpadu 2024

Sviatok

Meniny má Jozef, Sibyla

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Zaujímavé odkazy

Spiš z neba

Preklad (translations)

Návštevnosť

Návštevnosť:

ONLINE:2
DNES:80
TÝŽDEŇ:349
CELKOM:943615

Švedlár z neba

Pranostiky

Pranostika na akt. mesiac

Keď je v breznu veľa vetrov a v dubnu veľa dažďov, nasleduje pekný máj.

Pranostika na akt.deň

Na Jozefa si vtáčatá na ľupčianskom jarmoku pesničky kupujú.

Fotogaléria

fotogaléria

Východ a západ slnka

Slnko vychádza:5:39

Slnko zapadá:17:50


Švedlár patrí k najstarším obciam Hnileckej doliny. Leží v nadmorskej výške 482 m. Rozprestiera sa po oboch stranách rieky Hnilec. Väčšia časť obecného chotára je zalesnená smrekovými a jedľovými porastami. Z listnatých stromov sa tu vyskytuje buk, breza a javor. Menšiu časť tvoria lúky a pasienky. V údolí sa nachádzajú aj mokrade so vzácnou flórou a faunou.

  • Prvá písomná zmienka: z roku 1243
  • Počet obyvateľov: 2073
  • Katastrálna výmera: 8 777 ha
  • Nadmorská výška: 482 m
  • Obecné časti: Hrable
  • Poloha: Údolie rieky Hnilec vo Volovských vrchoch
  • Prírodné pomery: pásmo zmiešaných lesov
  • Turistické trasy: Gotická cesta s dĺžkou 267 km v turistickom regióne Spiš a Gemer Hnilecká cyklomagistrála
  • Vzdialenosti: Švedlár - Bratislava 408 km,  Švedlár - Košice 64 km